Ein metode for aktiv lytting i korps
Wed Apr 30
Written by: Åge J. Barlund
Bakgrunnen for denne metoden var ein ide om å gjenskape noko av det som skjer når musikanten får ein ny note i korpset. Musikanten veit, saman med deg (dirigenten), noko om musikken som ikkje nødvendigvis alle dei andre veit. I denne samanhengen er det rytmen som er mest interessant. Musikanten kan sjå når det er raske noteverdiar og rytmer, eller når musikken er rolegare. Eg tenkjer ofte på dei raske noteverdiane som rutenettet i musikken. Dei lange noteverdiane må forholde seg til raskare rytmer, rutenettet, for at det skal bli bra presisjon. Vi som dirigerer kan simulere dette ved å gje ulike grupper ulike rytmer under ein skalaøving. Det artar seg f.eks. slik:
“Kornettar og tromboner spelar heilnotar, resten spelar firedeler. Lytt til “motoren” – firedelene, og fokuser på lik lengd og artikulasjon.” Når musikken har byrja avsløre litt av sine rytmiske utfordringar kan ein gjenskape desse på denne måten: “horn og baryton, spel rytmen de har i takt 42 i Bb-dur natura. Resten spelar jamne åttedeler.” Denne metoden er godt skildra i Karl Ole Midtbø sin artikkel “Øvingsmetodikk i korps” i NMF sitt emnehefte Korpsdirigenten 2. Dette heftet finn du her. Vi skal framleis nytte denne metoden som ein del av verktykassa. “Poteter til middag” er eit tillegg, eller ei justering, som gjenskaper litt av lyttinga vi ynskjer når vi les musikk for aller første gong. Ved å lytte aktivt freistar vi finne dei som har det same som oss, eller noko som liknar. Og dei med lange noteverdiar freistar identifisere dei som har raskare rytmer, rutenettet som musikken er organisert etter.
Vi brukar påstandar som musikantane veit om seg sjølv, men som ikkje alle andre nødvendigvis veit. Påstandane skal vere av uskuldig karakter, det held at det er eit ja/nei-spørsmål eller skilje mellom to motsetnader. Det er viktig at ikkje musikantane avslører sitt svar før dei spelar. Fokuset er lytting etter dei raske noteverdiane, lik artikulasjon og lengde.
Lukke til!